„NemÁrt” egy kis együttlét – Érzékenyítő program az ötödik osztályosainknak

Hogy mit jelent a mostanában az oly sokat hangoztatott inklúzió fogalma? Elfogadás helyett befogadást, a másikkal való igazi együttlétet, amely nem a másságainkon, hanem éppen az azonosságainkon alapul.
Az ArtMan komplex művészetpedagógiai érzékenyítő programja ezt a fogalommeghatározást töltötte meg valódi tartalommal. Ugyanis mindaddig, amíg a közoktatásban eltöltött évek során a gyerekek soha nem, vagy csak nagyon ritkán érintkeznek fogyatékossággal élő személyekkel, addig a többségi társadalom magától értetődően bizonytalan és távolságtartó marad a sérült emberekkel szemben. NemÁrt ezen változtatni!
A pandémia hosszú időszaka alatt megtapasztalhattuk, hogy milyen nehéz izoláltan, a közösség nélkül létezni. A NemÁrt programjának egyik fontos célja, hogy közös élményeken keresztül segítsen az osztályközösségeknek újra összerázódni. Az együtt eltöltött időben a tánc és a mozgás örömét átélve, képzett művészek vezetésével vettek részt ötödik osztályos diákjaink.
A program másik célja az érzékenyítés volt, ám ez nem a megszokott módon történt. A foglalkozást az ArtMan Egyesület egy ép és egy sérült táncosa vezette közösen. Így a diákok a kreatív alkotófolyamat közben nemcsak megismerhettek egy sérült művészt, hanem irányító szerepkörben láthatták, amelyre – pillanatnyilag – a társadalomban csak igen kevés példát ismerünk.
A NemÁrt komplexitása abban rejlett, hogy egy egész napos együttlétre invitálta a részt vevő diákokat. A program a tanítási idő kezdetével indult és a tanítási idő végével ért véget. Ennek célja egymás valódi megismerése, valamint egy közös műhelymunka létrehozása volt. A projektnapot követően, egy hét múlva újra ellátogattak hozzánk az egyesület tagjai egy másfélórás foglalkozás erejéig. Ekkor a gyermekeknek lehetőségük volt visszajelzéseket adni egy kötetlen, vezetett beszélgetés formájában, amivel az élmény feldolgozását segítették elő vendégeink.
Végezetül álljon itt néhány vélemény a programon részt vett diákjaink tollából:
• Nemrég egy érzékenyítő tréningen vettünk részt. A programon kipróbálhattuk – többek között – a vakvezetést és a fehérbot használatát. Még az ebédet is együtt fogyasztottuk el. Nemcsak a tréning tetszett nagyon, hanem az is, hogy megtanultunk bízni egymásban.
Sterkovich Zoé

• Ildikó néninek köszönhetően ellátogatott hozzánk Attila, Tamás és Lajos. Tamás látássérült, és így éli a mindennapjait. Velük töltöttünk el egy egész napot. Sokat játszottunk, megismerkedtünk a fehérbottal, és azzal is, hogy egy látássérült hogyan közlekedik a városban. Nagyon tetszett az is, amikor vezethettük Tomit. Örültem, hogy bepillantást nyerhettünk egy látássérült mindennapjaiba.
Földi Erika

• Április közepén egy különleges programban volt részünk: három ember érkezett hozzánk Budapestről: Attila, Lajos és Tamás. Tamás látássérült. A játékos foglalkozáson megismerhettük, hogy milyen nehéz a vakok élete. Sok új dolgot tudtunk meg a tavaszi szünet utáni szerdán is, mikor újra eljött hozzánk Tamás és Attila. A második találkozáson nem játszottunk, hanem beszélgettünk. Többek között arról, hogy Tamás hogyan éli a mindennapjait látássérültként. Azt is megmutatta Tomi, hogy a telefonját hogyan tudja használni. Szerintem hasznos volt Tamásról új dolgokat megtudni.
Riedl Anna

Frühwirth Ildikó
fejlesztő – differenciáló szakpedagógus
az inkluzív nevelés okleveles tanára

 

Posted in Hírek, Integrált nevelés, oktatás.